گفتیم انسان 2 نوع حرکت دارد :

1.حرکت رو به کمال            2. حرکت ضد کمال

حرکت ضد کمال گاه جزئی ست(گناهان صغیره) و چون تکرار نمیشود و فرد دوباره به مسیر برمیگردد،خسارت آن قابل جبران است

اما گاه این حرکات بر وجود انسان غلبه پیدا میکند و به صورت عادت در میایند که به این حالت مسخ میگویند

طبق 360 جلد 2 کتاب جامعه و تاریخ شهید مطهری

"مسخ یعنی انحراف از مسیرفطرت" که در اثر تکرار و کوچک شمردن و بی توجهی به گناهان کوچک در انسان ایجاد میشود

نیازی نیست مسخ حتما در ظاهر انسان اثر بگذارد بلکه ظهور صفات حیوانی در انسان نوعی مسخ است

مثلا : علم آموزی بدون عمل صفات حمار(الاغ) را در روح انسان پدید می آورد/تمسخرکردن حق صفات بوزینه/حالت درندگی صفات    گرگ/و....

در آیه 179 سوره اعراف خداوند میفرماید کسانی که با وجود امکانات فراوان، سخنان حق را نمیشنوند و حقیقت را نمیبینند و حق را درک نمیکنند، مانند حیوانات هستند و حتی مقامی پست تراز حیوانات دارند.

توبه : طبق کتاب ارشاد القلوب-ترجمه علامه طباطبایی(باب یازدهم صفحه 189) حضرت علی(علیه السلام) فرموده اند :"الإستغفارُدرَجَة العِلّیین".یعنی اسغفار درجه ی کسانی ست که در مقامات بالای تقرب قرار دارند.  

اگر عناصر مقدس وجود انسان بکلی نابود نشده باشد ممکن است در اثر یک تلنگر، درون انسان انقلابی علیه خودش بر پا میشود.که موجب اصلاح در عرصه ی روح انسان میشود واگر استغفار حقیقی باشد انسان را تا درجات بالای تقرب میرساند.حالا استغفار حقیقی یعنی چی؟

حضرت علی علیه السلام(کتاب ارشاد القلوب-باب یازدهم صفحه 176) فرموده اند : توبه 2رکن دارد، 2 شرط قبول و 2شرط کمال.

ارکان توبه :

اول : پشیمانی و حسرت بر گذشته....

دوم : تصمیم جدی برای عدم تکرار گناه....

شروط قبولی توبه :
1.باز گرداندن حق النّاس و راضی کردن کسی که حقش راضایع کرده ایم....

2.ادای حقوق الهی.... (ادای نمازهای قضا شده و...)

شروط کمال توبه :

1.گوشتهایی که از لذت حرام یا از درآمد حرام در بدن روییده آب شود....

2.به این بدن که لذت گناه را چشیده، رنج طاعت چشانده شود....

 

اگه به این درجات رسیدید برای من هم دعا کنید. توضیح کامل این مبحث توی کتاب آزادی معنوی استاد شهید مطهری (ره) آمده است.